Valborg, vänner och Lund!
Utan att ha presenterat mig nästan alls så tänkte jag hoppa direkt in på mitt valborgfirande. För många är det förmodligen inte något speciellt men för mig som är uppvuxen i Lund så är det nästan läskigt hur mycket jag identifierar mig med just valborg. Som lundabo så känns det typ som att man äger den dagen haha.. 
 
Min helg började när jag lördageftermiddag hoppade på ett plan från Arlanda till Sturup, Malmö. Jag var inte den enda som ville hem till Lund. Löjligt dyra biljetter och ett fullproppat plan. Jag brukar inte vara flygrädd men när jag fick platsen precis vid vingen - jag vet att många uppskattar den pga mer benutrymme - så kände jag mest panik när flygvärdinnan sa: " Vid kraschlandning så är det du som måste öppna dörren". No pressure.. Haha!
  (null)
Tror jag läste instruktionerna 10 gånger för att vara på en säkra sidan... 
Som tur var så behövde jag aldrig öppna dörren och glida ut på vingen. Jag kunde istället åka hem till mina föräldrar och gå och lägga mig. Dagen efter, söndagen, är nämligen en av mina favoritdagar på året. 29 april för vissa - Kvalborg för alla som har vägarna förbi Lund/Uppsala. 
Runt 11 så åkte jag hem till Linnea och åt frukost/lunch, spelade beerpong och solade. Linnea är något av ett valborgsproffs så frågan är om hon fortfarande inte festar flera dagar senare haha!
(null)
  
Efter häng hos Linnea traskade vi ner till dagens höjdpunkt, Stortorget. Få ställen som jag älskar så mycket och känner mig så hemma på. När jag är hemma på besök så är vi här cirka 17 gånger om dagen.  Stortorget som har en restaurang och nattklubb är lite av Lunds vattenhål, inte minst dessa valborgsdagar. Här gick vi runt och snacka, dansa och lyssnade på bra musik. Dessutom så blev Vendela (min bff) ledig dagen till ära. 
 
(null)
Elias (sångaren i bandet som spelade) är lika gammal som min lillebror, född00. Jag var otroligt imponerad av dem!

Efter detta så blev Kvalborg så pass mycket party att dessa är de enda bilderna jag har haha!
  (null)
 
Efter 3,5h sömn vad vi på g till vårt Valborgsfirande. När det kommer till Valborg i Lund finns det typ bara en regel: Va beredd på att få lite sömn och klaga inte på att du är trött haha. Valborg spenderade vi i Stadsparken. Folk valfärdar ju verkligen till Stadsparken denna dag. Det är skitigt, stökigt, trångt och så j*vla underbart. Att bara sitta i en ring med sina bästa vänner och leka lekar, dricka för starka drinkar och skratta! Rekommenderar det för alla! (över 18år såklart!!) (null)
Matilda & Vendela - måste vara tionde året vi tre firar valborg ihop! Första gången grillade vi hemma hos mig!

Jag och Vendela skrattar åt oss själva varje år när det kommer till outfits den 30 april. För vi kommer alltid på oss själva tänka att vi ska på någon festival och att vi vill vara så himla Cooooachella haha.. När jag sedan fick denna gröna stenen av en tjej (lovar att berätta den historian i ett separat inlägg) så kände jag mig fulländad. 
 
(null)
Hedda Hatar är tydligen något rockband. Snodde tröjan hemma hos familjen.

Måndagskvällen får sedan snabbspolas fram till 1 maj. Efter 10h sömn, en koffeintablett och ett glas resorb var vi tillbaka på Stortoget denna gången rätt mätta på fest men otroligt hungriga. Efter 3 cola, 2 varmchocklad, 3 burgar, en pizza och en ceasarsallad på tre personer var vi redo att checka ut från Valborg.

Har ni inte firat Valborg i Lund så gör det! 
 
 




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress