#Beach2018 #Kroppshat2018
Vilken underbar säsong av träning, dieter och utformning av platta magar det är nu va? Eller också av kroppshat, skeva kroppsideal och ångest. Jag vill gärna skriva mer om kroppsideal och kroppshat men känner mig inte riktigt där ännu. Vissa dagar faller jag ner där och för att vara ärlig kan det ta ett tag att komma upp ibland. Medans andra gånger känns det som att jag inte kunde brytt mig mindre. 
 
När vi spelade in vår webbtv-serie #MissLyckad (finns att se på www.misslyckad.se)
så hade vi ett avsnitt som handlade om just detta. Kroppshat & kroppsideal. Vi var på en skola och fick träffa otroliga elever i högstadiet som delade med sig om sin relation till deras kroppar. 
 
Jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på samtalen vi hade med dem. Framför allt med en ung kille. Jag skrev en text om detta då som aldrig blev publicerad - så tänkte att ni kunde få läsa den här istället: 

"Jag vill se ut som en vältränad person istället för som jag ser ut nu. För det är så man kan få lite uppmärksamhet kanske. Om man ser ut som mig så är man inte lika speciell som de andra typ. " 

 En 13-årig kille, säger alltså det här. Han ska ju fortfarande dricka O’boy och äta rostade mackor efter skolan. 

Eller han kanske fortfarande äter sina mackor. Men den goda smaken av dem försvinner dock lika snabbt. Lika snabbt som det tar att gå in på hans sociala medier. För där möts han av vältränade kroppar, proteinshakes och gröna sallader. Allt på konton som har två saker gemensamt. Den första är att de får uppmärksamhet och folk tycker de är speciella. Det andra är att det inte alls ser inte som du. 

 Förr stod man i omklädningsrummet och jämförde sin kropp med personen bredvid i duschen. Nu gör inte unga bara det utan jämför sig varje gång de tar upp sina sociala medier. Nu ser man fotbollsstjärnors och influensers  redan innan man kommer till omklädningsrummet. 

Det är något med sättet han säger det på som får mig att förstå att det är något han för första gången säger högt. Han är stark som vågar säga det högt. Samtidigt så känner jag en känsla av att förtvivlan. Jag vet att hans starka kommer från att ha en känsla att vara svag. För vi är så lika han och jag. Jag har gått igenom samma process som han gjort för att komma fram till den slutsatsen. 

Vi har jämfört oss. Med varandra, med andra – med alla. 

Kroppsideal och kroppshets har alltid funnits. Att vilja se ut på ett visst sätt och kämpa för nå dessa kroppsideal är ena sidan av myntet. På andra sidan så finns kroppshatet. Ett kroppshat som vi inte kan låta någon bära själv – framför allt inte unga människor.

Snälla glöm inte detta i #Beach2018-tider. För dessa tider är tuffa men det är du också!

Av respekt mot de unga som delade vågade dela med sig lägger jag inte ut någon bild på dem. Jenny Klefbom, Linnea Holst och jag.


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress